Jim Steinman

  • Jim Steinman, geboren als James Richard Steinman (New York, 1 november 1947) is een Amerikaans tekstschrijver en componist.

    Hij vertegenwoordigt een muziekstijl die bekendstaat als Wagnerian Rock-Opera (Wagneriaanse rockopera), een stijl die voornamelijk beïnvloed werd door de operamuziek van Wagner en de muziekproductie van Phil Spector (River Deep, Mountain High en You've Lost That Loving Feeling). Tevens kan men er elementen van de muziek van Elvis Presley in terugvinden (zoals in het nummer Two Out Of Three Ain't Bad). Zo rond eind jaren zestig, begin jaren zeventig werd Steinman tevens beïnvloed door The Doors en Bruce Springsteen (wiens Born To Run overeenkomsten vertoont met Steinmans werk uit de periode daar vlak na).

    De jaren zestig, Amherst College

    In de jaren 60 van de vorige eeuw was Steinman een student op het Amerikaanse Amherst College en het is waarschijnlijk ook hier waar zijn muzikale wortels liggen. Halverwege de jaren zestig werkte hij mee aan een productie van 'De Goede Mens Van Sezuan' (van Bertolt Brecht) en werkte met Barry Keating samen aan 'The Beard'.

    In 1969 ging Jim Steinmans eigen werk, onder regie van Keating, in productie, het was een musical met als titel 'The Dream Engine'. 'The Dream Engine' was zeer vooruitstrevend, onder meer door het provocerende karakter, de muziek (waaronder de basis voor het later wereldberoemde Total Eclipse Of The Heart) en naaktheid. De wederzijds vernietiging brengende strijd tussen jongeren en gezagsdragers aan het eind van de musical kan gezien worden als een voorbode op de studentenopstanden begin jaren 70.

    'The Dream Engine' werd twee keer opgevoerd op Amherst College, één keer op Mount Holyoke College en daarna naar alle waarschijnlijkheid in een professioneel theater in New York City onder leiding van Joseph Papp die onder de indruk was van Steinmans talent na het bijwonen van een uitvoering van 'The Dream Engine' en met een toen nog redelijk onbekende Richard Gere in de hoofdrol (oorspronkelijk vertolkt door Steinman zelf). Laatstgenoemde uitvoering kon in de New Yorkse theaterwereld echter op maar weinig bijval rekenen en daarmee was het 'Dream Engine'-hoofdstuk zo goed als afgesloten.

    1970-1977

    Begin jaren 70 componeert Steinman de muziek voor het poppenspel 'Ubu On The Hill' gebaseerd op het theaterstuk 'Ubu Roi', naar alle waarschijnlijkheid is deze muziek verloren gegaan omdat men steeds over de oude banden heen de soundtrack opnam.

    In 1972 bracht Steinman samen met Keating een eigen bewerking van Wagners 'Das Rheingold' op de planken onder de naam 'The Rhinegold'. Zo rond diezelfde tijd verscheen er ook een show 'Bloodshot Wine' genaamd, maar veel is hierover niet bekend. Tevens verscheen in deze periode Steinmans eerste studio-opname, te weten het nummer Happy Ending op het album 'Food Of Love' door Yvonne Elliman.

    In 1973 werkt Steinman mee aan een musical met de titel 'More Than You Deserve' (onder leiding van Papp), tijdens de audities hiervoor komt Steinman oog in oog met een jonge zanger uit Texas met de bijnaam Meat Loaf (echte naam: Marvin Lee Aday) van wie hij zeer onder de indruk is, later zal dit worden genoemd als een van de belangrijkste ontmoetingen in de geschiedenis van de rockmuziek. Rond deze zelfde periode werkt Steinman met Ray Earl Fox samen aan een theaterversie van Melvins 'The Confidence Man', het zal echter nog tot de jaren 80 duren dat die op de planken komt.

    In 1975 componeert hij de muziek voor een stuk gebaseerd op het leven van Jim Morrison 'Kid Champion' getiteld.

    In 1977 brengt Steinman voor het eerst een workshopversie van de musical 'Neverland' op de planken, het bevat een handvol nummers van het latere 'Bat Out Of Hell' en het idee van een 'Neverland' musical en zelfs film neemt vanaf dan een belangrijke plaats in in Steinmans werk. Feitelijk gezien is de workshopversie van 'Neverland' een soort van kruising tussen Peter Pan en Steinmans eigen 'The Dream Engine', naast nummers die later op 'Bat Out of Hell' verschijnen bevat het ook een nummer uit 'The Dream Engine' (Who Needs The Young?) en een nummer dat waarschijnlijk gedeeltelijk uit 'De Goede Mens Van Sezuan' komt (Gods). Van dit werk (als ook van 'The Rhinegold') bestaan opnames, maar de tweede akte ontbreekt grotendeels omdat de persoon die de opnames maakte vergeten was de cassetterecorder aan te zetten toen de tweede akte begon.

    Externe link

    Deze tekst is beschikbaar volgens "Creatieve Commons Attribution/Share Alike Licentie". Extra voorwaarden kunnen van toepassing zijn. Bekijk hiervoor de Creative Commons website voor details. Auteur van de tekst hierboven.